Doel en werkwijze
van Stichting Gelukkige Relaties ("GR")
Het doel van Gelukkige Relaties is het bevorderen van meer langdurig gelukkige liefdesrelaties en daardoor meer kinderen die opgroeien in een fijne gezinssituatie.
‘En ze leefden nog lang en gelukkig’ is de bekendste slotzin aan het einde van sprookjes. Dit happy end gaat helaas niet op voor veel liefdesrelaties. Talloze relaties eindigen in een (echt)scheiding met alle gevolgen van dien. Negatieve consequenties van een relatiebreuk zorgen niet alleen voor minder geluksgevoelens bij de ouders, dat doen zij ook voor de betrokken kinderen. Gevolgen van een ouderlijke scheiding hebben een negatieve invloed op ontwikkeling en het welzijn van kinderen, tijdelijk of zelfs tot in volwassenheid.
Een relatiebreuk is naast maatschappelijk aanvaard ook een maatschappelijk probleem. Het op tijd inroepen van hulp bij relatieproblemen is ook anno 2024 nog onvoldoende ingebed. Preventief praten over mogelijke hobbels in een relatie zijn we niet gewoon.
GR streeft erna om met een aantal gerichte landelijke campagnes positieve veranderingen in deze situatie te realiseren, door:
- het creëren en vormgeven aan preventieve acties om laagdrempelige (voor)tijdige relatiehulp voor iedereen mogelijk te maken
- zich rechtstreeks te richten op (jonge) ouderstellen én op professionals die werkzaam zijn met ouders en/of kinderen
- het bewustwordingsproces op gang te brengen dat 'relatieonderhoud' effectief kan zijn
- concrete wegen aan te dragen om relaties goed te houden of weer goed te maken
- een platform te zijn voor gelijkgestemden
- goede samenwerking vorm te geven met andere relatie professionals vanuit de visie: 'Samen staan we sterk'
- zonder winstoogmerk te werken
GR beschikt over een Fonds op Naam bij de Iona Stichting, waardoor giften via de ANBI rangschikking van Iona aftrekbaar zijn voor inkomstenbelasting.
De eerste actie van GR is het verspreiden van de folder: ‘Blije ouders, blije baby’ met zeven tips om partnerrelaties goed te houden. De folder, in de vorm van een hart dat uitklapt tot een klaverblad, wordt verspreid via de Blije doos van WIJ Social Media en Prénatal. Daarmee bereiken wij meer dan 110.000 jonge gezinnen per jaar. Deze actie zal de komende jaren worden voorgezet. Ondertussen werkt het bestuur van Gelukkige Relaties aan additionele plannen, zoals meer laagdrempelige ondersteuning via kinderopvang, scholen en gemeenten en de meest toegankelijke vorm van eerste hulp bij relatieproblemen. Deze plannen krijgen in 2024 vorm.